11. mai 2011

Kristoffer vs "Femma"

Kristoffer
Femma
Så var endelig dagen for det store oppgjøret kommet. 12.55 stod begge deltakerene klare ved startlinja på Dragvoll. Hvem er raskest tur-retur Dragvoll-Buenget?


Reglene var klare. Begge to skulle passere alle busstopp på ruta og holde seg til trafikkreglene. Sykkelen hadde imidlertid lov til å velge mellom fortau og vei. Ingen skulle ligge i dragsuget av den andre.

De første 20 meterne var det ganske likt, men så begynte jeg å dra ifra. Femma måtte ta en liten pause. Knappe to minutter ut i duellen tok jeg mitt første stopp ved Lohove. Hvor var bussen? 20 sekunder seinere så jeg den komme nede i svingen. Full fart videre. Litt kluss blei det nede ved Brøsetvegen, da jeg så et busstopp som jeg trudde var på ruta. Men ifølge ruteplanen var det feil; 25 dyrebare sekunder tapt. Etter det gikk det greit. En frekk manøver fikk meg akkurat gjennom på grønt lys på Østre Berg. Derfra var det bare å kruse ned til sentrum-stoppet i Dronningens gate på tida 13:47. Ikke noe topp tid, men helt greit; og godt fornøyd med å se bussen som gikk 10 minutter før stå på holdeplassen. Seks og et halv minutt seinere kom Femma trillende inn til stoppet.

Kristoffer: 1
Femma: 0

Femma på veg til
snuplassen på Buenget
Etter en liten pause var vi begge klare for neste etappe opp til Buenget; en av de to etappene jeg grua meg mest til. Jeg slapp ut et grønt lys før i Prinsenkrysset og suste avgårde mot Ila. Men så begynte dramatikken. Det var ikke noe signal på speedometeret. Et raskt stopp fiksa opp i det, men de 15 sekunda var akkurat de jeg mangla for å få grønt på Ila. Femma nærma seg, men var fortsatt et stykke bak. Byåsenveien var tung, men god medvind fra Åsveien skole holdt meg i ledelsen med god margin på toppen. Så var det klart for en roligere bit fra toppen og til Buenget. Litt under 20 minutter viste klokka. Og bussen kom inn 5 minutter seinere, knappe 4 minutter etter ruta.

Kristoffer: 2
Femma: 0


Femma i sentrum.
Her var det sjåførskifte.
Tredje etappe starta plutselig. Jeg dreiv og noterte tider på mobilen da Femma plutselig var i gang. Pausen på Buenget var mye kortere enn den var under rekognoseringa to dager tidligere. Jeg hadde glømt å ta hensyn til at den var etter ruta. En konsentrasjonsglipp som kunne blitt skjebnesvanger. Det var bare å få mobilen i lomma, dra på seg hanskene og sette i gang. Men forspranget var på et halvt minutt, og nå bar det oppover. Heldigvis var det noen som skulle på både på Rydningen og Fjøslia, så ved Migosenteret kjempa vi side om side. Femma var imidlertid sterkere og pressa meg ut på fortauet. I tillegg var det forsøk på sabotasje da et blad blei virvla opp å satte seg i bremsene mine. Sleip og lite fair taktikk. Jeg holdt imidlertid fokus og sneik meg først inn etter Byåsen videregående. Så kom nok et regelbrudd. Helt fram til Munkvoll lå Femma rett bak meg og utnytta den lavere luftmotstanden. Her kunne det være snakk om protest. Heldigvis fikk det lite invirkning og jeg dro fra ned Byåsenveien. Vel framme i Dronningens gate var jeg 4 og et halv minutt foran.

Kristoffer: 3
Femma: 0

Siste biten på oppløpet.
Klart for siste etappe. Femma satsa på uthvilte føtter og valgte et sjåførbytte. For å holde oppe spenninga valgte jeg å holde meg på vegen ut av sentrum, og det var rødt hele vegen. Vi kom likt ut ved Samfundet. Der var imidlertid Femma utslitt og tok en lengre pause for å slippe av litt vekt. Jeg benytta sjansen og la inn et rykk. Det ga en brukbar ledelse ved passering av Gløshaugen. Opp til Østre Berg var beina stive og ledelsen minka noe, men det holdt. Vel framme ved Dragvoll kunne jeg jublende strekke henda i været 2 minutter før Femma.

Kristoffer: 4
Femma: 0

Sykkelen slo bussen med omtrentlig 18 minutter sammenlagt. Så da trur jeg diskusjonen kan legges død. Sykkel knuser buss!

<^_^>


Dagens bibelvers:
"La oss løfte vårt hjerte og våre hender til Gud i himmelen!" Klag 3,41

11 kommentarer:

Anonym sa...

Herlig! =)
Men du trengte kanskje en dusj etterpå eller??

Ingvild

Kristoffer Stige sa...

Det gjorde jeg. Men det var jo ganske varmt. Og det er ikke sikkert jeg hadde trengt det hvis jeg hadde sykla korteste veg og tatt det litt roligere. Kunne jo roa ned ganske mange minutter og fortsatt vært først. :)

Pocahontas sa...

FANTASTISK!!!!! Herlig!!!!

Anne Gørill sa...

Konge!
Men du sku jo sagt i fra på forhånd, sånn at vi kunne sitte på "femma" å heia!;)

Ingrid Aukan sa...

:) Visste det. Jeg er nok synsk. Men, jeg er ikke mindre imponert av den grunn. BRA, Kristoffer. :)

Kristoffer Stige sa...

Mari: :)

Anne Gørill: Tenkte at de fleste var opptatt med eksamenslesing. Dessuten var det ikke så mye jeg og "femma" så av hverandre. Den lå for det meste langt bak. :P

Ingrid: Har mine tvil om at du var synsk. Jeg har vel lufta tanken om å gjøre det her en gang. Men uansett takk. :)

Vegar sa...

Eg kjøper ikkje konklusjonen. Den er ikkje basert på eit representativt utval av bussar. Eg reknar med at du utfordrar denne bussen: http://bestilling.nor-way.no/nbeiis/statictable/statictable.aspx?Language=o&Route=431&Direction=T&Product=P20

Kristoffer Stige sa...

Hehe. :)

Jeg bør kanskje moderere konklusjonen litt. Meninga var: "Sykkel knuser bybuss" (i de aller fleste tilfeller).

Og det trur jeg gjelder for de fleste (ikke bare de som sykler fort). For uansett om man sykler raskt eller sakte så har sykkelen den fordelen at den går fra dør til dør, mens det ofte er et stykke å gå til eller fra busstoppet.

Therese sa...

Utrolig bra!!

Therese sa...

Men neste gang synes jeg du skal ta rute nr 19...

Kristoffer Stige sa...

Hvor er det den går hen da?